جراحی بسته پروستات در تهران

جراحی بسته پروستات در تهران
آنچه می خوانید...

جراحی بسته پروستات در تهران یکی از پروسه‌ های درمانی بسیار رایج است که می‌ توان طی آن پروستات را به‌ طور کامل یا فقط بخشی از آن را برداشت. برای انجام این جراحی دلایل خاصی مثل سرطان پروستات، بزرگی پروستات یا هیپرپلازی خوش‌ خیم پروستات هستند. جهت آشنایی با این جراحی پرکاربرد در این مطلب از سایت دکتر مجتبی عاملی همراه ما باشید.

 

آشنایی با انواع روش‌ های پروستاتکتومی

برای جراحی پروستات روش‌ های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ ها روش جراحی باز است. در این روش توسط آن یک برش روی پوست بیمار ایجاد می‌ شود تا بتوان به واسطه آن غده پروستات و بافت‌ های اضافی اطراف آن را خارج کرد. معمولاً برای پروستات های خیلی بزرگ و سرطان پروستات از این روش استفاده می‌ شود که نیاز به ۳ تا ۵ روز بستری و دوره نقاهت طولانی‌ مدت دارد؛ اما امروزه با پیشرفت تجهیزات پزشکی دیگر می‌ توان از روش‌ های کم تهاجمی و نوین به‌ جای روش جراحی باز قدیمی استفاده کرد. این روش عوارض کمتری نسبت‌ به روش باز خواهد داشت و همچنین دوره نقاهت و بستری کاهش پیدا می‌ کند.

 

برش پروستات از طریق مجرا یا TURP

برای درمان بزرگی خوش‌ خیم پروستات می‌ توان از یک عمل جراحی استاندارد با برش پروستات از طریق مجرا اقدام کرد. هدف اصلی از این جراحی برداشتن بخش ایجاد کننده علایم از پروستات است. در واقع این روش جراحی به عنوان یک روش درمان کم تهاجمی محسوب می‌ شود. توسط این عمل پروستات رؤیت شده و می‌ توان از طریق مسیر مجرای ادراری به آن دسترسی داشت. در طی این جراحی قسمتی از بافت پروستات با روش الکتروکوتری یا برش با تیغ جراحی برداشته خواهد شد. برای درمان پروستات بزرگ شده این عمل جراحی بسیار مؤثر است و در واقع بین ۸۰ الی ۹۰ درصد نتایج مطلوب به بار می‌ آورد. همچنین لازم است بدانید که در این روش مدت بستری بیمار کوتاه‌ تر بوده و خیلی سریع‌ تر می‌ تواند به فعالیت‌ های روزمره خود با درد کم‌ تر برسد؛ بنابراین اغلب برای بیمارانی با سنین بالا از این روش استفاده می شود.

 

چه زمانی از روش جراحی برش پروستات از طریق مجرا استفاده می شود؟

شاید برایتان سوال باشد که چه زمانی ضروری است که عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجرای ادراری انجام شود؟ زمانی‌ که بیمار علایم زیر را احساس کند باید هر چه سریع‌ تر تحت این عمل جراحی قرار بگیرد:

  • ادرار کردن آهسته و طولانی
  • قطع و وصل شدن ادرار
  • تکرر ادرار و احساس نیاز فوری به دفع ادرار
  • اختلال در شروع ادرار کردن
  • عدم تخلیه کامل ادرار پس از دفع ادرار
  • عفونت ادراری
  • تکرر ادرار در شب‌ ها
  • برداشتن پروستات

انسداد ادراری نیز می‌ تواند عوارض بسیار شدید و جدی برای کلیه و مثانه به بار آورد. همچنین در طولانی‌ مدت باعث ایجاد سنگ مثانه یا وجود خون در ادرار خواهد شد.

 

توصیه‌ های قبل از جراحی بسته پروستات در تهران

پیش‌ از انجام این عمل، باید حتماً موارد زیر را به‌ خاطر داشته باشید:

  • اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید و تحت درمان قرار دارید حتماً این نکته را به پزشک و پرستار خود اطلاع دهید تا برای جلوگیری از تداخلات دارویی اقدامات لازم را انجام دهند.
  • شب قبل‌ از عمل یک شام سبک مثل سوپ میل کنید و از نیمه‌ شب تا زمان عمل ناشتا باشید.
  • برای جلوگیری از احتمال عفونت حتماً شب قبل‌ از عمل حمام کنید و ناحیه جراحی را کاملاً شیو کنید.
  • به‌ طور کلی این عمل تأثیر زیادی روی توانایی جنسی ندارد، فقط باعث می‌ شود که مایع منی به داخل مثانه بریزد و با ادرار دفع شود.
  • زمانی‌ که قرار است برای عمل به بیمارستان مراجعه کنید حتماً اشیای فلزی از جمله زیورآلات، گیره سر، اعضای مصنوعی و لنز را خارج کنید و سپس آماده رفتن به اتاق عمل شوید.

 

زمان انجام جراحی بسته پروستات در تهران

انجام عمل جراحی برداشتن پروستات از راه مجاری ادراری نیاز به ۶۰ تا ۹۰ دقیقه زمان است. برای انجام این عمل بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی قرار می‌ گیرد تا پزشک بتواند راحت‌ تر پروسه جراحی را انجام دهد. البته لازم به ذکر است که با توجه به شرایط بیمار نحوه انجام جراحی متفاوت است که این موارد پیش‌ از عمل توسط جراح و پزشک متخصص مشخص خواهد شد.

جراحی بسته پروستات در تهران
جراحی بسته پروستات در تهران

مراقبت‌ های پس از جراحی بسته پروستات در تهران

پس‌ از انجام عمل پروستات لازم است یکسری مراقبت‌ ها انجام شود تا دوران نقاهت زودتر پشت‌ سر گذاشته شوند. از جمله این اقدامات می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پس‌ از هوشیاری کامل بیمار می‌ تواند از بستر خود بلند شود و کمی قدم بزند. مهم‌ ترین مزیت این نوع جراحی این است که نیاز به بی‌ حرکتی یا استراحت طولانی‌ مدت ندارد.
  • بعد از عمل لازم است یک سوند در مجرا قرار بگیرد تا خون و ادرار خارج شوند و بتوان مثانه را از طریق آن شستشو داد. در این روش جراحی معمولاً پس‌ از ۲۴ ساعت سوند خارج می‌ شود. ممکن است پس‌ از خارج کردن سوند بیمار کمی درد، ناراحتی و سوزش داشته باشد که به‌ تدریج از بین می‌ رود.
  • پس‌ از جراحی پروستات از مسیر مجرای ادراری نیاز به استراحت طولانی‌ مدت نیست و بیمار می‌ تواند پس‌ از ۴ الی ۶ هفته فعالیت‌ های عادی خود را انجام دهد.
  • بیماران باید به میزان کافی مایعات مصرف کنند اما افراط در مصرف مایعات به‌ هیچ‌ وجه توصیه نمی‌ شود و مصرف یک لیوان مایعات در هر ساعت کافیست؛ زیرا مصرف زیاد مایعات می‌ تواند حجم ادرار را زیاد کند و به جدار مثانه فشار بیاورد که باعث ناراحتی و درد برای بیمار خواهد شد. با مصرف مایعات کافی، خون از دست‌ رفته حین عمل جبران می‌ شود و بیمار زودتر احساس بهبودی می‌ کند.
  • در مدت نقاهت پیاده‌ روی و ورزش‌ های سبک به روند بهبودی کمک خواهد کرد. از انجام فعالیت‌ های سنگین مثل رانندگی طولانی‌ مدت، بلند کردن اجسام و ورزش‌ های شدید جداً خودداری کنید.

 

بهترین جراح پروستات جهت جراحی بسته پروستات در تهران

در آقایان سالم اندازه پروستات طبیعی به‌ اندازه یک گردو با وزنی معادل ۰٫۷۵ اونس است. در این غده مایعی تولید می‌ شود که بخشی از مایع منی را تشکیل می‌ دهد. توجه داشته باشید که در مایع پروستات آنزیم‌ هایی به‌ نام آنتی‌ ژن اختصاصی پروستات وجود دارد که می‌ تواند به نازک‌ تر شدن مایع منی کمک کند. در واقع زمانی‌ که پروستات دچار مشکل می‌ شود، باید این آنزیم مورد سنجش قرار بگیرد. بهترین جراح پروستات در تهران با توجه به شرایط بیمار می‌ تواند در مراحل اولیه آزمایشات مربوطه را درخواست کند و سپس با توجه به نتایج آن‌ ها بهترین روش درمان را پیش بگیرد. همچنین بهترین جراح پروستات باید ویژگی‌ ها و خصوصیات منحصر به‌ فردی در زمینه علم و دانش، اخلاق و غیره داشته باشد تا بیماران بتوانند خیلی راحت‌ تر با وی ارتباط برقرار کنند و پروسه درمان خود را به ایشان بسپارند.

 

مراجعه به پزشک جهت جراحی بسته پروستات در تهران

در مطالب فوق یکی از روش‌ های بسیار رایج برای درمان پروستات آسیب‌ دیده را بیان کردیم. این روش جزو جراحی‌ های بسته محسوب می‌ شود که می‌ تواند در سریع‌ ترین زمان ممکن مشکل را برطرف کند تا بیمار به زندگی عادی خود باز گردد. جراحی بسته پروستات در تهران توسط دکتر مجتبی عاملی متخصص اورولوژی – فوق تخصص اندویورولوژی انجام می‌ شود. ایشان با علم و دانش روز دنیا می‌ توانند عوارض این بیماری را برطرف کنند. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری کافیست با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید تا هر چه سریع‌ تر توسط یکی از پزشکان حاذق در تهران معاینه شوید.

دکتر مجتبی عاملی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری
فوق تخصص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *