جراحی لیزری پروستات

جراحی لیزری پروستات
آنچه می خوانید...

جراحی لیزری پروستات با هدف تسکین علایم ادراری متوسط تا شدید که در اثر بزرگ شدن پروستات به وجود می‌ آیند، استفاده خواهد شد. برای انجام لیزر پروستات پزشک یک اسکوپ را از نوک آلت تناسلی مردان وارد لوله‌ ای که ادرار را به مثانه منتقل می‌ کند، وارد خواهد کرد. مجرای ادراری توسط پروستات احاطه شده که لیزر از اسکوپ عبور داده می‌ شود و می‌ تواند با انرژی‌ که دارد بافت اضافی که مانع از جریان ادرار می‌ شود را از بین ببرد یا آن را کوچک کند. لیزر همراه نور متمرکز بوده که می‌ تواند با ایجاد حرارت دقیق و شدید مشکلات مختلف در پروستات را برطرف کند. جهت آشنایی با جراحی لیزری پروستات در این مطلب از سایت دکتر مجتبی عاملی همراه ما باشید.

 

معرفی انواع لیزر پروستات

روش‌ های مختلفی در زمینه لیزر پروستات وجود دارد که هر کدام آن‌ ها کاربرد منحصر به‌ فردی خواهد داشت. به‌ همین خاطر ما قصد داریم در ادامه انواع این روش‌ ها را معرفی کنیم تا شما با کارایی آن‌ ها آشنا شوید.

  1. جراحی PVP با لیزر: در این روش بافت اضافی پروستات توسط لیزر ذوب می شود و مجرای ادرار بزرگ‌ تر خواهد شد.
  2. جراحی پروستات با لیزر هولمیوم: در این روش مشابه جراحی PVP عمل می‌ شود با این تفاوت که از لیزر متفاوتی برای انجام این کار استفاده خواهد شد.
  3. انوکلئاسیون پروستات با لیزر هولمیوم: برای برش دادن و از بین بردن بافت اضافی موجب انسداد مجرای ادرار شده‌ است، از این روش لیزر استفاده می‌ شود. همچنین لازم است از ابزار دیگری جهت برش بافت پروستات و تبدیل آن به قطعات کوچک‌ تر استفاده شود تا بتوان آن را خیلی راحت از بدن خارج کرد. برای کسانی که دچار پروستات به‌ شدت بزرگ هستند، این روش درمانی مناسب است. در کل باید بگوییم که انتخاب نوع عمل پروستات با لیزر با توجه به مواردی مثل اندازه پروستات، وضعیت سلامتی بیمار، نوع تجهیزات لیزر مورد استفاده تعیین می‌ شود.

 

مزایای جراحی لیزری پروستات

از جمله مزایای این روش می‌ توان به کاهش علایم ادراری ناشی از بزرگ شدن خوش‌ خیم پروستات اشاره کرد. همچنین با این روش می‌ توان موارد زیر را نیز درمان کرد:

  • افزایش دفعات ادرار در شب
  • توقف و شروع مجدد هنگام ادرار
  • تخلیه نشدن کامل مثانه
  • نیاز مکرر و فوری به ادرار
  • مشکل در شروع ادرار
  • عفونت دستگاه ادراری
  • ادرار آهسته

همچنین از جراحی لیزر پروستات برای درمان یا جلوگیری از عوارض ناشی از انسداد جریان ادرار استفاده می‌ شود. این مشکل می‌ تواند عوارضی مثل عفونت ادراری مکرر، آسیب به کلیه یا مثانه، عدم توانایی در ادرار کردن، عدم توانایی در کنترل ادرار، سنگ مثانه و خون در ادرار در پی داشته باشد که همگی با انجام لیزر پروستات برطرف می شود. علاوه‌ بر موارد ذکر شده عمل لیزری پروستات می‌ تواند مزایای منحصر به‌ فرد دیگری را به دنبال داشته باشد که نسبت‌ به روش‌ های جراحی باز ارجحیت دارد. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

مدت زمان بستری کمتر در بیمارستان و بهبودی سریع تر

جراحی لیزری پروستات با توجه به شرایط بیمار به‌ صورت سرپایی یا نهایتاً با یک شب بستری در بیمارستان صورت می‌ گیرد. نسبت‌ به روش‌ های جراحی باز، مدت زمان بهبودی پس‌ از جراحی لیزری پروستات کمتر است و بیمار نیاز به دوران نقاهت کوتاه‌ تری دارد.

کاهش ریسک خونریزی

جراحی لیزری پروستات برای درمان مردانی که از داروهای مختلف جهت رقیق‌ سازی خون استفاده می‌ کنند یا دارای اختلال خونریزی دهنده هستند، مناسب است و احتمال خونریزی را کاهش می‌ دهد.

نیاز کمتر به سوند

برای درمان شدن پروستات پس‌ از عمل‌ های جراحی معمولاً سوند برای تخلیه ادرار از مثانه استفاده می‌ شود. برای جراحی‌ های لیزری پروستات نیاز به کمتر از ۲۴ ساعت استفاده از سوند است.

نتایج فوری

بلافاصله پس‌ از انجام جراحی پروستات علایم ادراری بهبود پیدا می‌ کنند. البته گاهی اوقات نیز به چندین هفته تا چند ماه زمان برای بهبودی کامل نیاز دارد.

 

خطرات عمل پروستات با لیزر

جراحی لیزری علاوه‌ بر مزایایی که دارد، یکسری خطرات نیز به‌ دنبال خواهد داشت که باید پیش‌ از انجام نسبت‌ به آن‌ ها آگاهی کامل داشته باشید. از جمله آن‌ ها به موارد زیر اشاره می‌ کنیم.

نیاز به درمان مجدد

با توجه به این‌ که پس‌ از جراحی لیزر پروستات تمامی بافت برداشته نمی‌ شود، بنابراین ممکن است پس‌ از مدتی نیاز به درمان‌ های اضافی باشد. آقایانی که تحت جراحی انوکلئاسیون پروستات با لیزر هولمیوم قرار می‌ گیرند معمولاً نیاز به درمان مجدد ندارند؛ زیرا در طی آن کل پروستات که باعث انسداد در جریان ادرار می‌ شود، برداشته خواهد شد.

مشکلات موقتی ادرار

ممکن است بیمار بعد از عمل تا چند روز برای ادرار کردن مشکل داشته باشد. تا زمانی‌ که بیمار بتواند بدون مشکل ادرار کند، نیاز به یک سوند برای تخلیه مثانه خواهد داشت.

ارگاسم خشک و اختلال نعوظ

پس‌ از انجام جراحی پروستات ترشح منی در هنگام انزال در مثانه شایع و طولانی‌ مدت است. این مشکل که به عنوان ارگاسم خشک شناخته می‌ شود که روی لذت جنسی تأثیر ندارد؛ اما می‌ تواند باروری فرد را با اختلال مواجه کند. پس از درمان پروستات با لیزر به نسبت به جراحی سنتی احتمال اختلال نعوظ کمتر است.

عفونت مجاری ادراری

پس‌ از انجام عمل پروستات یکی از عوارض احتمالی عفونت است. با وجود سوند احتمال عفونت بیشتر می‌ شود که برای درمان آن از داروهای آنتی‌ بیوتیک استفاده خواهد شد.

تنگی مجرای ادرار

پس از لیزر انسداد جریان ادرار به وجود می آید که برای درمان آن باید اقدام کرد.

 

آماده سازی برای عمل لیزر پروستات

معمولاً پیش‌ از جراحی لیزر پروستات لازم است یکسری اقدامات لازم انجام شود که از جمله آن‌ ها می‌ توان به قطع مصرف داروهایی که خطر خونریزی را افزایش می‌ دهند، اشاره کرد. این داروها شامل داروهای رقیق‌ کننده خون مثل وارفارین یا کلوپیدوگرل، مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن هستند. در این روش بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بی‌ حسی موضعی قرار می‌ گیرد. باید در حین و پس‌ از لیزر پروستات به نوع خاص لیزر و تکنیک مورد استفاده‌ آن توجه ویژه داشت؛ زیرا نتایج مختلفی را به‌ همراه دارند.

در طول عمل

ابتدا لازم است یک اسکوپ به واسطه نوک آلت تناسلی و مجرای ادرار وارد شود. به کمک این است که لیزر می‌ تواند بافتی از پروستات که مانع جریان ادرار است را برش دهد یا از بین ببرد. با توجه به روش موردنظر از ابزارهای مختلفی برای برداشتن قطعات بریده شده پروستات از مثانه استفاده می‌ شود.

بعد از عمل

توجه داشته باشید که پس‌ از عمل برای جلوگیری از تورم ناشی از لیزر، سوند استفاده می‌ شود. اگر بعد از برداشتن سوند بیمار هنوز هم نتواند ادرارش به‌ درستی دفع کند، مجدداً سوند استفاده خواهد شد تا بهبودی کامل حاصل شود. با این کار پس‌ از مدتی تورم کاهش پیدا کرده و جریان ادرار به حالت طبیعی بر می‌ گردد.

جراحی لیزری پروستات
جراحی لیزری پروستات

مواردی که باید پس‌ از جراحی لیزر پروستات به آن‌ ها توجه داشته باشید

پس‌ از انجام جراحی لیزری پروستات یکسری تغییرات در بدن بیمار ایجاد می‌ شود که باعث بروز علایم خاص خواهند بود. توجه ویژه به این موارد باعث می‌ شود از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

مشکلات ادراری

ممکن است بیمار به صورت مکرر نیاز به دفع فوری ادرار داشته باشید. اغلب مردان دچار سوزش خواهند شد؛ اما علایم دیگر با توجه به نحوه ریکاوری و اندازه پروستات هفته‌ ها یا حتی ماه‌ ها ادامه می‌ یابد.

وجود خون در ادرار

پس‌ از جراحی لیزری پروستات چند روز تا چند هفته بعد وجود خون در ادرار کاملاً طبیعی است. ولی در صورتی‌ که خون مثل سس کچاپ غلیظ باشد یا لخته‌ های خون مانع جریان ادرار شود، باید حتماً مداخلات پزشکی انجام شود.

عدم کنترل ادرار

از مسائل دیگری اتفاق می‌ افتد بی‌ اختیاری ادراری است؛ زیرا مثانه عادت دارد فشار بیشتری را برای ادرار اعمال کند که با گذشت زمان برطرف خواهد شد.

 

مراجعه به پزشک

در مطالب فوق سعی کردیم ضمن معرفی جراحی لیزری پروستات، مزایا و عوارض آن را نیز بررسی کنیم. توجه داشته باشید این روش درمان مانند سایر جراحی‌ ها نیاز به مراقبت دارد تا نتایج بهبودی هر چه زودتر حاصل شوند. اگر این جراحی تحت نظر متخصص حاذق و باتجربه انجام شود، عوارض و خطرات آن به حداقل می‌ رسد و بیمار خیلی زودتر می‌ تواند به روال عادی زندگی خود برگردد. دکتر مجتبی عاملی متخصص اورولوژی – فوق تخصص اندویورولوژی با بهره‌ گیری از روش‌ های نوین درمان جراحی لیزری پروستات را نسبت به شرایط بیمار انجام می‌ دهد. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری می‌ توانید با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید تا پروسه درمان شما تحت نظر یکی از پزشکان حاذق تهران انجام شود.

دکتر مجتبی عاملی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری
فوق تخصص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *