جراحی پروستات با لیزر هولمیوم holep

جراحی پروستات با لیزر هولمیوم holep
آنچه می خوانید...

در چند سال اخیر با پیشرفت علم و فناوری برای درمان مشکلات پروستات از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از آن‌ها جراحی پروستات با لیزر هولمیوم (holep) است. پروستات غده ای به‌ اندازه گردو یا توپ کوچک است که زیر مثانه و جلوی مجرای مقعد قرار گرفته است. ادرار از داخل پروستات خارج می شود؛ ولی خروج ادرار از پروستات با گذشت زمان به مجرای ادراری فشار وارد کرده و آن را تنگ می کند. این کار موجب می شود تخلیه ادرار با اختلال مواجه شده و سبب احتباس ادرار شود. با بالا رفتن سن خصوصا مردان بالای ۵۰ سال به طور معمول دچار بزرگی پروستات می شوند و تخلیه ادرارشان به سختی انجام‌ می گیرد؛ از همین رو باید از طریق روش های مختلفی نظیر لیزر هولمیوم اقدام به درمان کنند. در این مقاله از سایت دکتر عاملی؛ قرار است درباره جراحی پروستات با لیزر هولمیوم صحبت کنیم؛ پس همراه ما باشید.

 

عمل پروستات با لیزر هولمیوم چیست؟

عمل برداشتن پروستات با لیزر هولمیوم به نوعی جراحی لیزری گفته می شود که از آن برای درمان انسداد ادراری ناشی از هایپرپلازیای خوش‌خیم پروستات استفاده می شود. در آقایان مبتلا به این بیماری، غده پروستات سرطانی نیست ولی بزرگ شده است. بزرگ شدن پروستات با نشانه هایی همچون: تکرر ادرار، ناتوانی در ادرار، مشکل در شروع ادرار، عدم توانایی کنترل ادرار و…همراه است. عمل پروستات با لیزر هولمیوم در اواسط دهه ۱۹۹۰ جهت برطرف کردن انسداد ادراری ناشی از هایپرپلازیای خوش‌خیم پروستات به وجود آمد. جراحی پروستات با لیزر هولمیوم در مقایسه با سایر روش های جراحی مانند تبخیر لیزری و تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار بسیار کم هزینه و موثرتر است. در انواع مختلف جراحی های اورولوژیکی، لیزر هولمیوم موثر است. با استفاده از این روش بافت‌های اضافی پروستات که جریان ادرار را مسدود کرده اند، بریده و از بین می روند.

 

چه افرادی به جراحی پروستات با لیزر هولمیوم نیاز دارند؟

۴۰ درصد مردان بالای ۶۰ سال به هایپرپلازیای خوش‌خیم پروستات مبتلا می شوند. یکی از علل ابتلا به این بیماری به وجود آمدن مشکلات ادراری از جمله عدم دفع ادرار است. با بالا رفتن سن افراد احتمال اینکه علائم شدیدتر شود، زیاد است. در بسیاری از موارد ادراری ناشی از هایپرپلازیای خوش خیم پروستات بدون جراحی درمان می شوند. ولی بعضی از بیماران برای پیشگیری یا مقابله با مشکلات طولانی مدت نظیر احتباس ادراری، عفونت‌های مجرای ادراری و سنگ های کلیه نیاز به جراحی دارند. افرادی که مشکلات زیر را دارند، گزینه مناسبی برای عمل پروستات با لیزر نیستند:

  • افرادی که دارای مشکلات خونریزی هستند.
  • انواع خاصی از درمان های پروستات را استفاده کرده اند.
  • افرادی که قادر نیستند روی کمر دراز بکشند و پای خود را بلند کنند؛ زیرا برای انجام عمل پروستات با لیزر هولمیوم فرد باید به پشت دراز بکشد.

 

نحوه استفاده از لیزر هولمیوم برای عمل پروستات

هنگامی که مردان در پروستات خود اختلالاتی شدید تا متوسط را مشاهده می کنند به این معنی است که به بیماری هایپرپلازیای خوش‌خیم پروستات یا همان بزرگی پروستات مبتلا شده اند؛ به همین منظور با استفاده از لیزر هولمیوم می توان تمام یا قسمتی از پروستات را برداشت. شیوه استفاده از لیزر برای جراحی پروستات به این صورت است که ابتدا به بیمار بیهوش عمودی یا بی حسی نخاعی تزریق می کنند؛ سپس پزشک، لوله مخصوصی را از نوک آلت تناسلی وارد مجرای ادراری می کند. کار لوله این است که ادرار را از مثانه به سمت بیرون خارج کند. لیزر از طریق لوله به بافتی که تنگی مجرا را به وجود آورده انرژی وارد می کند و مسیر مورد نظر را بازگشایی می کند. در روش جراحی پروستات با لیزر هولمیوم از نور متمرکز استفاده می شود تا حرارت تولید شده، بافت اضافی به وجود آمده را از بین ببرد.

 

جراحی پروستات با لیزر هولمیوم چه مزایایی دارد؟

جراحی پروستات با لیزر هولمیوم مزیت‌های زیادی نسبت به سایر روش های درمان هایپرپلازیای خوش‌خیم پروستات دارد. این مزایا شامل موارد زیر است:

ریسک کمتر خونریزی

جراحی پروستات با لیزر هولمیوم گزینه مناسبی برای درمان افرادی است که برای رقیق سازی خون خود از دارو استفاده می کنند که دارای اختلال خونریزی هستند و امکان لخته شدن طبیعی خون را نمی دهد.

بستری کوتاه مدت در بیمارستان

عمل پروستات با لیزر هولمیوم به صورت سرپایی و با یک شب بستری در بیمارستان انجام می گیرد.

بهبود سریعتر

به طور کلی فرد بیمار در جراحی پروستات با لیزر هولمیوم در مقایسه با روش تراشیدن پروستات از طریق مجرای ادراری و جراحی باز سریعتر بهبود پیدا می کند.

نیاز کمتر به سوند

در عمل های جراحی برای درمان هایپرپلازیای خوش‌خیم پروستات به استفاده از سوند برای تخلیه ادرار نیاز است ولی در جراحی پروستات با لیزر هولمیوم (holep) کمتر از ۲۴ ساعت به سوند نیاز است.

سریعتر به نتیجه رسیدن

بعد از جراحی پروستات با لیزر هولمیوم بلافاصله می توانید در علائم ادراری بهبودی مشاهده کنید در حالیکه در درمان های دارویی ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا بهبودی قابل توجهی مشاهده شود.

 

نکاتی که قبل از عمل با لیزر هولمیوم باید مراعات کنید

پیش از عمل با لیزر هولمیوم باید در موارد زیر با پزشک متخصص خود مشورت کنید که شامل این موارد هستند:

  • داروها: قبل از عمل ضروری است داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر از داروهای رقیق کننده همچون: وارفارین، کلوپیدوگرل، آسپرین، ایبوپروفن و …استفاده می کنید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید؛ زیرا ممکن است جراح از شما بخواهد چند روز قبل از عمل از مصرف داروها جلوگیری کنید.
  • جلوگیری از خوردن و آشامیدن: احتمال دارد پزشک به شما بگوید شب قبل از عمل و از ساعت ۱۲ شب به بعد از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. صبح روز عمل باید ناشتا بوده و فقط اجازه دارید، داروی تجویزی پزشک را با کمی آب بخورید.
  • برنامه های بعد از جراحی: از پزشک خود درباره اینکه قرار است چند روز در بیمارستان بستری باشید، سوال کنید؛ زیرا بعد از عمل نمی توانید رانندگی کنید و باید کسی شما را همراهی کند.
  • کم کردن فعالیت‌ها: با توجه به نوع جراحی لیزری که انجام می دهید ممکن است بهبودی شما متفاوت باشد. احتمالا دو هفته بعد از جراحی برای انجام فعالیت‌های شدید قادر نباشید.

 

بعد از جراحی پروستات با لیزر هولمیوم باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

یکی از عوامل تاثیرگذار در بهبودی هر چه سریعتر شما مراقبت‌های بعد از عمل پروستات است. از جمله نکاتی که بعد از جراحی پروستات با لیزر هولمیوم باید رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • استراحت کافی داشتن: بعد از انجام جراحی پروستات با لیزر هولمیوم لازم است مدتی از انجام فعالیت‌های سنگین جلوگیری کنید؛ بنابراین به مدت چند روز تا دو هفته استراحت کافی داشته باشید.
  • پرهیز از برقراری رابطه جنسی: احتمال دارد، پزشک تا دو هفته بعد از جراحی برقراری رابطه جنسی را برای شما منع کند چون ممکن است هنگام انزال دچار خونریزی و درد شوید.
  • مصرف به موقع داروهایی که پزشک تجویز کرده: در صورت تجویز دارو توسط پزشک برای کاهش درد و علائم آن بهتر است داروها را سر موقع مصرف کنید.
جراحی پروستات با لیزر هولمیوم holep
جراحی پروستات با لیزر هولمیوم holep

بعد از جراحی پروستات با لیزر هولمیوم چه خطراتی احتمالی وجود دارد؟

در بیشتر مواقع جراحی پروستات با لیزر هولمیوم هیچ گونه خطری را برای فرد به وجود نمی آورد ولی در موارد نادری ممکن است خطرات زیر را برای افراد در پی داشته باشد:

  • آسیب وارد شدن به مجرای ادراری یا به وجود آمدن بافت اسکار
  • آسیب دیدن پوشش پروستات
  • آسیب به مثانه یا سوراخ مجرای ادراری
  • عفونت مثانه، بیضه ها و کلیه ها
  • احتمال بازگشت انسداد ادراری و نیاز به جراحی مجدد با لیزر هولمیوم
  • به علت خونریزی نیاز به تزریق خون باشد.
  • احتمال دارد به دلیل سختی عمل نیاز بیشتری به وصل کردن سوند باشد.

 

نتایج عمل بعد از جراحی پروستات با لیزر هولمیوم

بعد از عمل جراحی با لیزر هولمیوم جریان ادرار در بیشتر مردان بهبود پیدا می کند و بیشتر مواقع نتایج آن طولانی مدت است. برخی مواقع بعد از عمل لیزر احتمال دارد، تمام بافت پروستات که مانع از جریان ادرار می شود، برداشته نشده و یا بافت مجددا رشد کند، در چنین مواقعی به جراحی مجدد نیاز است. در صورت مشاهده علائم شدیدتر بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

مراجعه به پزشک

مردان با بالا رفتن سن و ورود به سن ۵۰ سالگی به بیماری های زیادی همچون هایپرپلازیای خوش‌خیم پروستات یا همان بزرگی پروستات مبتلا می شوند. بزرگی پروستات را می توان از راه های مختلفی درمان کرد که یکی از آن‌ ها جراحی از طریق لیزر هولمیوم (holep) است. در این روش با استفاده از لیزر قسمت یا تمامی بافت پروستات برداشته می شود تا اختلال به وجود آمده در مجرای ادراری رفع شود. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به بزرگی پروستات مبتلا هستید بایستی به یک پزشک باتجربه برای درمان مراجعه کنید. دکتر مجتبی عاملی متخصص اورولوژی و فوق تخصص اندویورولوژی از جمله پزشکانی هستند که جراحی پروستات با لیزر هولمیوم را با جدیدترین تجهیزات و مطابق با آخرین متدهای روز دنیا انجام می دهند؛ از همین رو برای مراجعه حضوری به مطب دکتر عاملی و رزرو نوبت ویزیت می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

دکتر مجتبی عاملی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری
فوق تخصص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *