درمان بزرگی پروستات بدون جراحی

درمان بزرگی پروستات بدون جراحی
آنچه می خوانید...

یکی از بیماری های شایع در بین مردان که با افزایش سن رخ می دهد، بزرگی پروستات است. بزرگی پروستات با نام هایپرپلازیای خوش‌خیم پروستات نیز شناخته می شود. این بیماری منجر به بروز علائم ادراری آزاردهنده می شود. اگر بزرگی پروستات درمان نشود، می تواند منجر به انسداد جریان ادرار به سمت مثانه شده و مشکلات مثانه، مجاری ادراری و کلیه را شامل شود. مشکلات پروستات از جمله بزرگی پروستات در مردان مسن بیشتر مشاهده می شود. برای درمان بزرگی پروستات چندین روش درمانی از جمله: دارو درمانی، درمان با جراحی و درمان بدون جراحی وجود دارد. با مراجعه به پزشک اورولوژیست متوجه خواهید شد که کدام روش درمانی برای شما مناسب است. در این مقاله از سایت دکتر مجتبی عاملی قصد داریم به بررسی درمان بزرگی پروستات بدون جراحی بپردازیم.

 

پروستات چیست؟

پروستات غده ای به‌ اندازه توپ کوچک یا گردو است که فقط در بدن آقایان وجود دارد. غده پروستات در بدن آقایان زیر مثانه و جلوی مجرای مقعد قرار گرفته و وظیفه دارد، مایع منی را تولید و PH مایع منی را تنظیم کند تا شانس بارداری افزایش پیدا کند. در هنگام انزال، شدت اسیدی بودن مایع منی کاهش و سطح قلیایی افزایش می یابد تا شانس باروری تخمک افزایش پیدا کند.

 

بزرگی پروستات چیست؟

در آقایان با سنین بالا، بزرگی پروستات یک بیماری بسیار شایع به شمار می آید؛ به گونه ای که بیش از نیمی از مردان بالای ۵۰ سال به این عارضه مبتلا می شوند. در حالت طبیعی غده پروستات وزنی حدود ۲۰ گرم دارد ولی در صورت بروز عارضه بزرگی پروستات، این غده تا ۲۰۰ گرم افزایش وزن پیدا می کند. میزان بزرگ شدن پروستات در هر فرد متفاوت است حتی گاهی اندازه آن تا حد میکرو باقی می ماند. پروستات بزرگ شده نشان‌دهنده رشد سلولی بیش از اندازه غده پروستات است. این بیماری به خودی خود خطری ندارد و با تجویز دارویی یا بدون جراحی نیز درمان می شود. در افراد مختلف درمان بزرگی پروستات براساس سن، وضعیت سلامتی بدنی، شدت علائم و سایز پروستات متفاوت است.

 

علائم بزرگی پروستات

در افراد مبتلا به بزرگی پروستات شدت علائم متفاوت است ولی این علائم به تدریج و با گذشت زمان بدتر می شود. شایعترین نشانه های بزرگی پروستات عبارت اند از:

  • نیازی فوری و مکرر به ادرار
  • افزایش نیاز به ادرار خصوصا شب‌ها
  • مشکل در شروع و پایان ادرار
  • جریان ضعیف ادرار یا قطع و وصل شدن ادرار
  • به صورت قطره قطره آمدن ادرار
  • توانایی نداشتن در تخلیه کامل ادرار
  • سوزش و عفونت ادراری در آقایان
  • دیده شدن خون در ادرار و مایع منی
  • احساس فشار آمدن هنگام تخلیه ادرار

میان علائم بزرگی پروستات و سایز پروستات آقایان ارتباط مستقیم و واضحی وجود ندارد. برخی مواقع سایز خیلی بزرگ پروستات علائم کمی دارد ولی گاهی نیز علی‌رغم سایز نه چندان بزرگ علائم پر سر و صدایی دارد.

درمان بزرگی پروستات بدون جراحی
درمان بزرگی پروستات بدون جراحی

دلایل بزرگی پروستات

علل بزرگی پروستات به طور دقیق مشخص نیست ولی احتمال دارد به علت تغییراتی در تعادل هورمون های جنسی با افزایش سن ایجاد شوند. از جمله عواملی که سبب بزرگی پروستات می شود موارد زیر را می توان نام برد:

  • افزایش سن: حدود یک سوم از آقایان تا ۶۰ سالگی به علائم متوسط تا شدید این بیماری مبتلا می شوند، نیمی از آقایان نیز در سنین ۸۰ سالگی به بزرگی پروستات مبتلا می شوند.
  • سابقه خانوادگی: یکی از خویشاوندان خونی همچون: برادر، پدر، عمو مبتلا به بزرگی پروستات باشند، در این صورت احتمال ابتلا به بزرگی پروستات زیاد است.
  • پیش زمینه های نژادی: به دلایل نامعلومی احتمال ابتلا به بزرگی پروستات در مردان آسیایی بیشتر از مردان سیاه و سفید است.
  • دیابت و بیماری های قلبی: دیابت، بیماری قلبی و مصرف مسدود کننده های بتا احتمال دارد، خطر ابتلا به بزرگی پروستات را افزایش دهند.
  • شیوه زندگی: چاقی و اضافه وزن می تواند احتمال ابتلا به بیماری بزرگی پروستات را افزایش دهد در حالیکه با انجام فعالیت های ورزشی می توان احتمال ابتلا را کاهش داد.

 

عوارض ابتلا به بزرگی پروستات

در همه بیماران علائم ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات تشدید نمی شود و بیشتر بیماران با عوارض جدی مواجه نمی شوند. با این وجود برخی از بیماران در اثر درمان نکردن بزرگی پروستات عوارض زیر را تجربه می کنند:

  • عفونت مجرای ادراری: اگر افراد در تخلیه کامل مثانه ناتوان شوند، عفونت مجرای ادراری افزایش پیدا خواهد کرد. اگر عفونت به دفعات زیاد رخ دهد، ممکن است با جراحی بخشی از پروستات برداشته شود.
  • سنگ کلیه: عدم تخلیه کامل مثانه، تشکیل سنگ کلیه را به همراه دارد. سنگ کلیه می تواند سبب عفونت، سوزش در هنگام ادرار، ادرار خونی و انسداد جریان ادرار شود.
  • آسیب مثانه: مثانه ای که نمی تواند ادرار را به طور کامل تخلیه کند با گذشت زمان کشیده و ضعیف می شود که در نتیجه آن دیواره عضلانی مثانه منقبض نخواهد شد.
  • آسیب کلیوی: در اثر احتباس ادرار به مثانه فشار زیادی وارد می شود و می تواند مستقیما به کلیه آسیب وارد کند.

 

درمان بزرگی پروستات بدون جراحی

اگر برای از بین بردن علائم بزرگی پروستات تغییر در شیوه زندگی کافی نباشد، پزشک ممکن است درمان غیر جراحی را توصیه کند. درمان غیر جراحی بزرگی پروستات به شرح زیر است:

  1. اورتروپلاستی به وسیله بالون: در این روش درمانی لوله نازکی که دارای بادکنک است از طریق سوراخ آلت به بخش تنگ شده پیشابراه فرستاده می شود و در آنجا بادکنک با باد شدن، پیشابراه را گشاد کرده و ادرار جریان پیدا می کند.
  2. ترموتراپی از طریق پیشابراه (TUMT): در این روش درمانی با استفاده از وسیله ای به نام پروستاترون که برای ایجاد گرما و تخریب بافت اضافی پروستات از امواج میکرو استفاده می شود و تکرر ادرار و فوریت ادراری را کاهش می دهد.
  3. مصرف داروهای کوچک کننده: استفاده از داروهای متوقف کننده رشد پروستات باعث می شود بیشتر مواقع به عمل جراحی نیاز نباشد.
  4. افزایش دما از طریق پیشابراه: در این شیوه درمانی از گرما که معمولا به وسیله میکروویو به وجود می آید برای کم کردن حجم پروستات استفاده می شود.
  5. استفاده از استند یا قالب پروستات: در این روش درمانی، استند مخصوص از طریق پیشابراه تا ناحیه تنگ شده پیشابراه داخل فرستاده می شود؛ سپس استند همچون فنر باز شده و بافت پروستات را به عقب منتقل می کند تا پیشابراه اتساع پیدا کند.

 

درمان دارویی پروستات

مصرف داروهای گوناگونی می تواند به درمان علائم بزرگی پروستات کمک کند. بهترین گزینه های درمانی به عواملی نظیر اندازه پروستات، سن، وضعیت کلی سلامتی و میزان درد و سلامتی بستگی دارد. داروها درمانی بزرگی پروستات شامل موارد زیر هستند:

  • مسدود کننده های آلفا ۱
  • داروهای کاهنده هورمون
  • آنتی بیوتیک ها

مسدود کننده آلفا ۱

مسدود کننده آلفا ۱ به دارویی گفته می شود که عضلات مثانه و پروستات را آرام می کند. مصرف مسدود کننده آلفا ۱ موجب می شود گردن مثانه آرام نگه داشته شود و ادرار به راحتی جریان پیدا کند. از نمونه های مسدود کننده آلفا ۱ عبارت اند از:

  • دوکسازوسین
  • پرازوسین
  • آلفوزوسین
  • ترازوسین
  • تامسولوسین

داروهای کاهنده ادرار

داروهایی همچون: دوتاستراید، فیناستراید سبب کاهش سطح هورمون های تولید شده توسط غده پروستات می شود. مصرف این دو دارو موجب کاهش یافتن سطح تستوسترون می شود. برخی مواقع کاهش سطح هورمون، اندازه پروستات را کاهش داده و جریان ادرار را بهبود می بخشد. با این وجود مصرف داروهای گفته شده ممکن است عوارضی مانند کاهش مایع منی و کاهش میل جنسی را به دنبال داشته باشد. در هنگام مصرف این داروها نباید اقدام به بارداری کرد.

آنتی بیوتیک

برخی مواقع مصرف آنتی بیوتیک ممکن است علائم بزرگی پروستات را با کاهش التهاب بهبود ببخشد.

درمان بزرگی پروستات بدون جراحی
درمان بزرگی پروستات بدون جراحی

چگونه از بزرگی پروستات جلوگیری کنیم؟

با وجود اینکه هیچ روش قطعی برای پیشگیری از بزرگ شدن پروستات وجود ندارد اما حفظ وزن و تناسب اندام، رعایت رژیم غذایی سالم، مصرف میوه و سبزیجات می تواند در جلوگیری از بزرگی پروستات تاثیرگذار باشد. اگر بافت چربی بیش از حد در بدن ذخیره شود در تعادل هورمون ها اختلال ایجاد شده و احتمال بزرگ شدن پروستات افزایش پیدا می کند. انجام ورزش و فعالیت های فیزیکی مناسب در کنترل وزن و جلوگیری از بزرگ شدن پروستات نقش موثری بر عهده دارد. در حالیکه گفته می شود انزال های منظم به جلوگیری از بزرگ شدن پروستات کمک زیادی می کند اما هنوز از نطر علمی اثبات نشده است.

 

مراجعه به پزشک

چنانچه با افزایش سن با مشکل در دفع ادرار مواجه شدید، احتمال اینکه مبتلا به عارضه بزرگی پروستات شوید زیاد است. انتخاب بهترین پزشک در درمان بزرگی پروستات اگر چه ممکن است سخت و دشوار باشد، اما در کیفیت درمان و بهبودی سریع تاثیر بسزایی دارد. تحقیق و بررسی سوابق کاری پزشکانی که پروستات را بدون جراحی درمان می کنند، در انتخاب بهترین پزشک اورولوژی می تواند به شما کمک زیادی کند. یکی از بهترین پزشکانی که می توانید برای درمان بزرگی پروستات بدون جراحی به ایشان مراجعه کنید، دکتر مجتبی عاملی است. دکتر مجتبی عاملی متخصص اورولوژی و فوق تخصص اندویورولوژی با استفاده از جدیدترین تجهیزات روز دنیا و روش های مدرن، به معاینه و درمان انواع مشکلات تناسلی مردان؛ به ویژه بزرگی پروستات می پردازد. برای مراجعه حضوری به مطب ایشان و یا دریافت مشاوره آنلاین می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دکتر مجتبی عاملی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری
فوق تخصص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *