درمان پروستات بدخیم

درمان پروستات بدخیم
آنچه می خوانید...

درمان پروستات بدخیم با توجه به مراحل پیشرفت انجام می شود. لازم است بدانید که سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ نشانه یا علایم خاصی ندارد و حتی ممکن است افراد مختلف در زمان ابتلا به سرطان پروستات علایم متفاوتی را تجربه کنند. در برخی از مردان سرطان پروستات بدخیم هیچ علائمی ندارد و فقط با چکاپ‌ های منظم می‌ توان آن را تشخیص داد. همان‌ طور که می‌ دانید این غده عضوی از دستگاه تناسلی مردان محسوب می‌ شود؛ بنابراین فقط آقایان دچار این بیماری خواهند شد. اغلب سرطان‌ های پروستات خوش‌ خیم هستند و رشد بسیار کندی دارند؛ اما نباید خطر پروستات بدخیم را نیز جدی نگرفت برای درمان سرطان پروستات روش‌ های مختلفی به‌ کار می‌ رود که همه آن‌ ها با هدف کاهش سرعت رشد عارضه و متاستاز هستند. جهت آشنایی با انواع روش‌ های درمان پروستات بدخیم در این مطلب از سایت دکتر مجتبی عاملی همراه ما باشید.

 

بهبود پروستات بدخیم با درمان دارویی هدفمند

برای درمان پروستات بدخیم و پیشرفته می‌ توان از درمان دارویی هدفمند استفاده کرد. در این روش هرگونه ناهنجاری در سلول‌ های سرطانی مورد هدف قرار می‌ گیرد. با مسدود شدن این ناهنجاری‌ ها، سلول‌ های سرطانی از بین می‌ روند. معمولاً زمانی که هورمون‌ درمانی مؤثر نباشد و علایم کم‌ تر نشوند، می‌ توان از داروهای هدفمند استفاده کرد.

 

درمان پروستات بدخیم با ایمونوتراپی

برای مهار کردن سرطان پروستات به‌ وسیله‌ تکنیک درمانی ایمونوتراپی از سیستم ایمنی بدن استفاده می‌ شود. گاهی اوقات ممکن است سیستم ایمنی که در برابر عوامل مهاجم و بیماری‌ زا از بدن دفاع می‌ کند، در برابر بیماری مثل سرطان مقاومت نداشته باشد. این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که سلول‌ های سرطانی پروتئین‌ هایی تولید می‌ کنند که باعث می‌ شوند سلول‌ های سرطانی در مقابل سلول‌ های سیستم ایمنی مخفی باشند. به کمک این تکنیک می‌ توان در فرایند پنهان شدن و رشد مخفی سلول‌ های سرطانی تداخل ایجاد کرد و سیستم ایمنی را نسبت‌ به این سلول‌ ها حساس و فعال کرد. ایمونوتراپی سرطان پروستات به‌ صورت زیر انجام می‌ شود.

شناسایی سلول‌ های سرطانی توسط سلول‌ های سیستم ایمنی

برای کمک به سلول‌ های سیستم ایمنی در تشخیص سلول‌ های سرطانی از داروهای ایمونوتراپی استفاده می‌ شود. پس‌ از مصرف آن‌ ها سلول‌ های سیستم ایمنی واکنش نشان می‌ دهند و می‌ توانند به سلول‌ های سرطانی حمله کنند. از این روش نیز زمانی استفاده می‌ شود که سرطان پروستات پیشرفته باشد و نتایج مطلوبی از هورمون در درمان دریافت نشود.

مبارزه با سلول‌ های سرطانی

در این روش از بدن بیمار یکسری سلول‌ های ایمنی جدا می‌ شود و به‌ صورت ژنتیکی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌ گیرد. پس‌ از ایجاد تغییرات لازم این سلول‌ ها به‌ صورت وریدی به بدن بیمار تزریق می‌ شوند. حالا سلول‌ های تزریق شده می توانند با سرطان پروستات مبارزه کنند. برای درمان سرطان پیشرفته پروستات معمولاً این روش بسیار مؤثر است.

 

درمان پروستات بدخیم با شیمی‌ درمانی

شیمی درمانی همان طور که از نامش مشخص است به واسطه دارو می‌ تواند سرعت رشد سلول‌ های سرطانی را کنترل کند و به‌ مرور زمان آن‌ ها را از بین ببرد. برخی اوقات شیمی‌ درمانی به‌ صورت وریدی و گاهی نیز به شکل قرص مصرف می‌ شود. زمانی‌ که بیماری به بخش‌ های دیگر بدن سرایت کرده باشد بهترین روش درمان شیمی‌ درمانی است. گاهی اوقات نیز از شیمی‌ درمانی به عنوان درمان جایگزینی هورمون درمانی استفاده می‌ شود؛ زیرا در برخی مواقع هورمون‌ درمانی برای سرطان های پروستات مفید واقع نمی‌ شود.

 

ارکیکتومی

در این جراحی بیضه حذف می شود. با حذف بیضه سطح تستوسترون در مدت‌ زمان کوتاهی کاهش پیدا می‌ کند. این روش برخلاف گزینه‌ های درمانی با دارو به‌ صورت دائمی بوده و نمی‌ توان مجدداً بیضه را بازگرداند. معمولاً از تکنیک‌ های هورمون‌ درمانی برای درمان پروستات بدخیم یا پیشرفته استفاده می‌ شود که در طی آن توده کوچک شده و رشد آن کند می‌ شود. معمولاً پیش‌ از پرتو درمانی از هورمون‌ درمانی استفاده می‌ شود.

 

درمان پروستات بدخیم با پرتودرمانی

یکی دیگر از روش‌ های مقابله با سلول‌ های سرطانی در حال رشد در ناحیه پروستات، پرتودرمانی است که در طی آن از انرژی پرقدرت اشعه ها استفاده می‌ شود تا بتوان سلول‌ های غیرطبیعی و سرطانی را از بین برد. در پرتودرمانی از روش‌ های مختلفی استفاده می‌ شود که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

تابش پرتو خارجی

در این روش درمانی از خارج از بدن بیمار، تشعشعات تأمین می شود. در طی پرتودرمانی خارجی بیمار باید روی یک سطح یا تخت مخصوص دراز بکشد و در اطراف بدن او یک دستگاه پرتودرمانی حرکت کند. این دستگاه می‌ تواند پرتوهای انرژی پرقدرت را به طرف محل موردنظر هدایت کند. این روش درمانی معمولاً در طی هفته ۵ بار تکرار می‌ شود. با توجه به شدت گسترش بیماری و تجویز پزشک مدت درمان متفاوت خواهد بود. ممکن است به تشخیص پزشک دوره‌ های پرتودرمانی خارجی کوتاه‌ تر یا با دوز بالاتر پرتوهای پرقدرت باشد. پرتوهای خارجی فقط یکی از گزینه‌ های مؤثر برای درمان پروستات بدخیم محسوب نمی‌ شود. گاهی اوقات نیز برای از بین بردن و جلوگیری از عود سلول‌ های باقی‌ مانده سرطان پروستات پس‌ از جراحی از این روش درمانی استفاده می‌ شود. برای کنترل عارضه در بیمارانی که درگیر متاستاز سرطان پروستات به استخوان‌ ها هستند نیز می‌ توان از این تکنیک استفاده کرد. چنانچه سرطان پروستات گسترش پیدا کرده باشد به کمک پرتودرمانی خارجی می‌ توان سرعت رشد سلول‌ های سرطانی در نقاط دیگر بدن را کاهش داد و عوارض این بیماری را تسکین بخشید.

براکی تراپی

در این روش اشعه در داخل بدن بیمار قرار می‌ گیرد که در طی آن رادیواکتیو در بافت پروستات کاشته شده و می‌ تواند دوز کم تابش را در یک بازه زمانی طولانی‌ مدت ارسال کند. معمولاً از این روش برای سرطان جدی‌ تر از سرطان گسترش نیافته جهت درمان پروستات بدخیم استفاده می‌ شود. برخی اوقات نیز به تشخیص پزشک می‌ توان از دو روش پرتودرمانی استفاده کرد.

درمان پروستات بدخیم
درمان پروستات بدخیم

درمان پروستات بدخیم با هورمون درمانی

یکی از گزینه‌ های مؤثر برای درمان پروستات بدخیم هورمون‌ درمانی است. هورمون‌ درمانی می‌ تواند تولید تستوسترون را متوقف کند؛ زیرا این هورمون باعث تحریک سلول‌ های سرطانی به رشد و گسترش می‌ شود. زمانی‌ که تولید این هورمون مردانه متوقف شود، مرگ سلول‌ های سرطانی به وجود می‌ آید و اگر کشته نشوند رشد کندتری خواهند داشت. در هورمون تراپی از موارد زیر استفاده می‌ شود.

وادار کردن بدن و قطع تولید تستوسترون توسط دارو

برخی از داروها که با نام‌ های مختلف مثل هورمون آزاد کننده، هورمون زردآلو یا آگونیست ها و آنتاگونیست‌ ها و هورمون آزادکننده گنادوتروپین باعث جلوگیری از دریافت پیام های مربوط به ساخت تستوسترون توسط سلول‌ های بدن می‌ شود؛ بنابراین زمانی‌ که این داروها مصرف می‌ شوند، تولید تستوسترون در بیضه ها متوقف خواهد شد.

جلوگیری از رسیدن تستوسترون به سلول‌ های سرطانی توسط دارو

داروهای آنتی آندروژن اغلب همراه با LHRH تجویز می‌ شوند؛ زیرا آگونیست ها می‌ توانند قبل‌ از آن‌ که سطح تستوسترون را کم کنند، به طور موقت تستوسترون را افزایش دهند.

 

درمان پروستات بدخیم با فریز کردن یا گرم کردن بافت پروستات

فریز کردن و گرم کردن بافت پروستات از جمله روش‌ های درمانی فرسایشی جهت درمان پروستات بدخیم محسوب می‌ شوند که می‌ توانند بافت سرطانی پروستات را از بین ببرند. فریز کردن بافت پروستات یکی از روش‌ های مؤثر در از بین بردن سلول‌ های سرطانی است که آن را با عنوان کرایو آبلیشن نیز می‌ شناسند. فریز کردن بافت به‌ وسیله‌ گاز خیلی سرد انجام می‌ شود که بافت پروستات را منجمد می‌ کند. در اثر سرمای زیاد بافت سرطانی ذوب می شود. تعداد جلسات آن با توجه به تشخیص پزشک مشخص می‌ شود. این نکته را به‌ خاطر داشته باشید که در حین ذوب شدن سلول‌ های سرطانی ممکن است بخشی از بافت‌ های سالم اطراف توده نیز از بین بروند. گرم کردن بافت پروستات نیز به کمک اولتراسوند متمرکز با شدت بالا انجام می شود. با افزایش دما، بافت سرطانی از بین می‌ رود.

مناسب ترین زمان برای سرد کردن و گرم کردن بافت پروستات

زمانی‌ که سرطان پروستات خیلی کوچک و محدود باشد، پزشکان از این دو تکنیک استفاده می‌ کنند. همچنین مواقعی که پرتودرمانی کمک شایانی به از بین بردن بافت سرطانی و بهبود بیماری نداشته باشد، می‌ توان از این روش‌ های تأثیرگذار استفاده کرد. در سال‌ های اخیر پزشکان دریافتند که می‌ توانند با به‌ کارگیری این دو تکنیک درمانی تهاجمی‌ ترین سلول‌ های شناسایی شده سرطان را نابود کنند. با توجه به مطالعات صورت‌ گرفته درمان کانونی می‌ تواند ریسک عوارض جانبی درمان را کاهش دهد.

 

مراجعه به پزشک

در مطالب فوق سعی کردیم روش‌ های درمان پروستات بدخیم را معرفی کنیم. مهم‌ ترین اقدامی که می‌ توان برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری انجام داد، چکاپ های دوره‌ ای است که نقش مهمی در شناخت زود هنگام پروستات بدخیم دارند؛ بنابراین شما باید این چکاپ‌ های دوره‌ ای را تحت نظر متخصص باتجربه انجام دهید. دکتر مجتبی عاملی متخصص اورولوژی – فوق تخصص اندویورولوژی در این زمینه به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید بررسی‌ های لازم را با دقت کافی انجام دهید. برای دریافت نوبت ویزیت حضوری می‌ توانید با شماره‌ های درج شده در این سایت تماس بگیرید.

دکتر مجتبی عاملی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری
فوق تخصص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *