هزینه عمل پروستات با لیزر

هزینه عمل پروستات با لیزر
آنچه می خوانید...

هزینه عمل پروستات با لیزر – عمل جراحی پروستات فقط یک شیوه جراحی نیست بلکه استفاده از تکنیک های مختلف برای درمان بیماری های مربوط به پروستات است. در حال حاضر؛ یکی از روش‌ های مدرن جراحی پروستات، جراحی باز یا لیزری است که در آن بخشی یا تمام غده برداشته می شود. عمل جراحی لیزری در مقایسه با سایر جراحی ها مزایای بیشتری دارد. غده پروستات زیر مثانه و جلوی مجرای مقعد آقایان قرار گرفته و وظیفه دارد مایع منی را تولید و ph مایع منی را تنظیم کند. مجرای ادرار از پروستات وارد مثانه و از آنجا وارد آلت تناسلی می شود تا ادرار از بدن خارج شود. از جراحی باز یا لیزری برای درمان وضعیتی که بر پروستات تاثیر می گذارد مثل سرطان پروستات، هایپرپلازیای خوش‌خیم پروستات و بزرگی پروستات استفاده می شود. در ادامه مقاله از سایت دکتر عاملی به شیوه انجام عمل پروستات، مزایای جراحی لیزری و هزینه آن خواهیم پرداخت.

 

غده پروستات چیست؟

پروستات غده ای به‌ اندازه توپ کوچک یا گردو است که فقط در بدن آقایان وجود دارد. غده پروستات در بدن آقایان زیر مثانه و جلوی مجرای مقعد قرار گرفته و وظیفه دارد، مایع منی را تولید و PH مایع منی را تنظیم کند تا شانس بارداری افزایش پیدا کند. در هنگام انزال، شدت اسیدی بودن مایع منی کاهش و سطح قلیایی افزایش می یابد تا شانس باروری تخمک افزایش پیدا کند.

 

دلیل ایجاد سرطان پروستات چیست؟

به طور دقیق مشخص نیست چه چیزی سبب به وجود آمدن سرطان پروستات می شود. پزشکان اطلاع دارند که سرطان پروستات زمانی شروع می شود که سلول های پروستات تغییراتی را در DNA خود به وجود بیاورند. در DNA دستورالعمل‌هایی وجود دارد که به سلول می گوید بایستی چه کاری انجام دهند. تغییرات به وجود آمده در DNA به سلول ها می گوید که از سلول های عادی سریعتر شروع به رشد و تقسیم کنند. سلول های غیرطبیعی به حیات خود ادامه می دهند، هنگامی که دیگر سلول ها از بین می روند، سلول های غیرطبیعی جمع شده و توموری را به وجود می آورند که رشد کرده و به بافت مجاور حمله می کنند. پس از گذشت مدتی احتمال دارد سلول های غیرطبیعی جدا شده و به سایر نقاط بدن گسترش یابند.

 

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد؟

از عواملی که سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود، موارد زیر را می توان نام برد:

  • افزایش سن: با بالا رفتن سن و معمولا از سن ۵۰ سالگی به بعد خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش پیدا می کند.
  • سابقه خانوادگی: اگر یکی از خویشاوندان خونی مانند برادر، پدر، عمو به سرطان پروستات مبتلا شده باشند، احتمال اینکه شما هم به این سرطان مبتلا شوید، زیاد است‌.
  • چاقی: افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند نسبت به افرادی که لاغر هستند، بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند.
  • نژاد: به دلایل نامعلومی احتمال ابتلا مردان سیاه پوست به سرطان پروستات از سایر نژادها بیشتر است.

 

 عمل پروستات با لیزر چگونه انجام می شود؟

برای برطرف کردن علائم ادراری متوسط تا شدید ناشی از بزرگ شدن پروستات که با نام هایپرپلازیای خوش‌خیم پروستات نیز شناخته می شود از جراحی لیزری پروستات استفاده می شود. قبل از جراحی روی فرد بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی صورت می گیرد. با بی حسی نخاعی شما هوشیار خواهید بود ولی در ناحیه جراحی دردی احساس نخواهید کرد. در طی عمل پروستات با لیزر، پزشک یک اسکوپ را از راه نوک آلت تناسلی وارد لوله ای می کند که ادرار را از مثانه می برد. مجرای ادرار توسط پروستات پوشیده شده است؛ به همین خاطر اگر پروستات بزرگ شود، جریان ادرار از مثانه را محدود می کند. لیزر با عبور از اسکوپ انرژی به وجود می آورد که بافت اضافی پروستات را که مانع از جریان ادرار است، کوچک یا از بین می برد. لیزرها برای تولید گرمای دقیق و شدید از نور متمرکز استفاده می کنند.

 

انواع جراحی لیزر پروستات

جراحی پروستات به شیوه لیزری در انواع مختلفی انجام می شود که به شرح زیر است:

  • تبخیر فتوسکتیو (pvp): از این شیوه جراحی لیزری برای ذوب یا تبخیر کردن بافت اضافی پروستات و بزرگ شدن مجاری ادرار استفاده می شود. برای پروستات‌هایی که به صورت خفیف یا متوسط بزرگ شده اند، جراحی لیزری با شیوه تبخیر فتوسکتیو کاربرد دارد.
  • انوکلاسیون پروستات با لیزر هولمیوم (holep): در این روش لیزری بافت اضافی پروستات که مجرای ادراری را مسدود کرده است بریده یا به طور کامل برداشته می شود. برای برش بافت‌ پروستات به قطعات کوچکتر از ابزار دیگری استفاده می شود تا به راحتی جدا شوند. برای مردانی که شدیدا مبتلا به پروستات بزرگ شده هستند، انوکلاسیون پروستات با لیزر هولمیوم گزینه مناسبی است.

درباره لیزر پروستات، قانون خاصی برای انتخاب بهترین مراجعه کننده وجود ندارد اما در حالت کلی بیمارانی گزینش می شوند که احتمال خطر عمل در آن ها پایین یا متوسط است. افرادی که در یک نقطه به اختلال پروستات دچار شده اند برای درمان با لیزر بهترین گزینه هستند.

نوع جراحی لیزری که پزشک پیشنهاد می کند به عوامل مختلفی همچون موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع تجهیزات لیزر موجود
  • اندازه پروستات فرد
  • آموزش پزشک
  • سلامت مراجعه کننده

 

عمل پروستات با لیزر چه مزایای دارد؟

جراحی لیزر پروستات در کاهش علائم ادراری زیر که ناشی از BPH افراد است، کمک زیادی می کند:

  • احساس اینکه مثانه به طور کامل تخلیه نشده است.
  • توقف و شروع دوباره در ادرار کردن
  • تکرر ادراری و نیاز فوری به ادرار کردن
  • عفونت های مربوط به دستگاه ادراری
  • دفع آهسته و طولانی ادرار
  • افزایش یافتن تکرر ادرار در شب
  • مشکل داشتن در شروع ادرار

برای درمان یا جلوگیری از عوارض ناشی از مسدود شدن جریان ادرار ممکن است از جراحی لیزر استفاده شود مانند:

  • عدم توانایی در کنترل ادرار
  • عدم توانایی در دفع ادرار
  • آسیب وارد شدن به کلیه یا مثانه
  • دیده شدن خون در ادرار
  • سنگ مثانه

جراحی لیزری پروستات نسبت به سایر روش های درمانی مزایای متعددی دارد. بستری کوتاه مدت و بهبود علائم ادراری ناشی از جراحی لیزر بلافاصله بعد از جراحی مزایای انجام این جراحی محسوب می شود.

هزینه عمل پروستات با لیزر
هزینه عمل پروستات با لیزر

مدت زمان عمل پروستات با لیزر

اندازه پروستات تعیین می کند چه مدت زمانی برای جراحی نیاز است. به طور معمول جراحی لیزر پروستات با توجه به اندازه پروستات بزرگ شده ممکن است ۳۰ دقیقه تا دو ساعت به طول بینجامد. همانطور که در بالا نیز گفتیم ابتدا به فرد بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی داده می شود؛ از همین رو طول می کشد تا بیمار هوشیاری کامل به دست آورد.

 

هزینه عمل پروستات با لیزر چقدر است؟

هزینه عمل پروستات با لیزر با توجه فاکتورهایی که روی آن تاثیر می گذارد، متفاوت است. از جمله عواملی تأثیرگذار در هزینه عمل پروستات با لیزر موارد زیر را می توان شرح داد:

تخصص و تجربه جراح

یکی از مهمترین فاکتورهای تأثیرگذار در هزینه عمل پروستات با لیزر تخصص و تجربه جراح است. جراحانی که در این زمینه تجربه بالای دارند، احتمال دارد هزینه بیشتری دریافت کنند. علت بالا بودن هزینه جراحی نزد این جراحان این است که تشخیص، کیفیت درمان و درصد موفقیت نتایج زیاد است؛ به همین علت هزینه بیشتری را دریافت می کنند.

نوع عمل جراحی

عمل پروستات با لیزر به دو شیوه انجام می شود که هر کدام به نوبه خود روی هزینه جراحی تاثیر دارند.

خصوص یا دولتی بودن بیمارستان

عمل پروستات با لیزر بایستی در مراکز جراحی مجهز انجام گیرد. این نوع جراحی هم در بیمارستان های دولتی و هم بیمارستان های خصوصی صورت می گیرد؛ به همین منظور برای صرفه جویی در هزینه ها بهتر است جراحی را در بیمارستان دولتی انجام دهید.

تست‌ها و مشاوره های قبل از جراحی پروستات با لیزر

پیش از انجام جراحی پروستات با لیزر آزمایشات مختلفی گرفته می شود که می تواند بر هزینه عمل پروستات تاثیر بگذارد.

داروها و مراقبت‌های بعد از عمل

بعد از جراحی احتمال دارد برای کمک به بهبودی نیاز به داروهای آنتی بیوتیک، ضد درد و سایر داروها داشته باشید که منجر به افزایش هزینه عمل پروستات با لیزر می شود.

 

مراجعه به پزشک

در توضیحات بالا به توضیح و شرح روش انجام عمل پروستات با لیزر، مزایا و عوامل موثر بر هزینه آن پرداختیم. دانستیم که عمل پروستات با لیزر برای مردانی که مبتلا به علائم ادراری متوسط تا شدید هستند، استفاده می شود. عوامل مختلفی بر هزینه جراحی پروستات با لیزر تاثیر دارند که از جمله آن می توان به مواردی همچون: تجربه و مهارت پزشک، نوع عمل جراحی، مراقبت‌های بعد از عمل و … اشاره کرد. ولی نکته ای که در انجام این نوع عمل جراحی باید به آن توجه کرد، انتخاب پزشک اورولوژی متخصص و باتجربه است که از جدیدترین تجهیزات و متدهای روز دنیا برای درمان استفاده می کند. دکتر مجتبی عاملی متخصص اورولوژی و فوق تخصص اندویورولوژی با استفاده از دستگاه های مدرن و پیشرفته به درمان لیزری پروستات می پردازند. شما می توانید برای مراجعه حضوری به مطب دکتر عاملی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و برای رزرو نوبت و درمان اقدام کنید. ایشان در مطب بیماری و شرایطی که در آن هستید را بررسی می کنند و سپس بهترین روش درمانی را ارائه می دهند.

دکتر مجتبی عاملی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری
فوق تخصص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *